Unsere Beiträge zur WI2013

Vom 27.02. bis zum 01.03.2013 findet in Leipzig die 11. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2013) statt. Wir freuen uns, dass fünf unserer Beiträge angenommen wurden. Wir möchten Interessierte herzlich zu unseren Vorträgen einladen. Im Folgenden befindet sich eine Übersicht unserer Beiträge mit einem Abstract sowie Link zum Vortragstermin und dem PDF des Beitrags. Wir freuen uns auf eine spannende WI2013 mit interessanten Diskussionen.

Students‘ intentions to use wikis in higher education

Von Christian Kummer (Link zu Vortragstermin und Paper)

Folien und weiterführende Informationen zu diesem Beitrag finden Sie in Christians Blog.

Abstract: Although wikis have gained considerable attention in higher education, students are often reluctant to use wikis in formal learning processes. Unlike company employees, students are not often rewarded for their participation in wiki-based assignments. Therefore, students seem to be opportunistic and decide to adopt wikis if they fit their current situation and preferences. This paper adapts the Decomposed Theory of Planned Behaviour to examine the situation in higher education classrooms. To better understand students’ decision to use wikis, we introduced an intrinsic and extrinsic motivation construct. A survey was conducted with 133 first semester students to test the proposed model. The results provide support for the importance of an intrinsic and extrinsic motivation construct to explain influence on students’ wiki use.

Components and Functions of Crowdsourcing Systems – A Systematic Literature Review

Von Lars Hetmank (Link zu Vortragstermin und Paper)

Abstract: Many organizations are now starting to introduce crowdsourcing as a new model of business to outsource tasks, which are traditionally performed by a small group of people, to an undefined large workforce. While the utilization of crowdsourcing offers a lot of advantages, the development of the required system carries some risks, which are reduced by establishing a profound theoretical foundation. Thus, this article strives to gain a better understanding of what crowdsourcing systems are and what typical design aspects are considered in the development of such systems. In this paper, the author conducted a systematic literature review in the domain of crowdsourcing systems. As a result, 17 definitions of crowdsourcing systems were found and categorized into four perspectives: the organizational, the technical, the functional, and the human-centric. In the second part of the results, the author derived and presented components and functions that are implemented in a crowdsourcing system.

Die fünf Quellen der Motivation bei der Nutzung von Enterprise Wikis

Von Dada Lin (Link zu Vortragstermin und Paper)

Weiterführende Informationen zu Dadas Forschung finden Sie in seinem Blog.

Abstract: Mit ca. 88 % Verbreitung haben sich Enterprise Wikis zu einem wichtigen Bestandteil der Corporate Intranets entwickelt. Aufgrund ihrer Nutzungsoffenheit und hohen Flexibilität lassen sich Enterprise Wikis für vielfältigste Einsatzzwecke verwenden. Dabei ist die Nutzungsmotivation ein kritischer Stellhebel für den Erfolg von Enterprise Wikis. In diesem Beitrag wird auf Basis des aus der Arbeitspsychologie stammenden Konzepts „motivation sources inventory“ von Barbuto & Scholl eine Untersuchung mittels Online-Befragung mit 75 Teilnehmern aus 10 verschiedenen Unternehmen durchgeführt. Hierbei wurde ersichtlich, dass Enterprise Wikis von den Befragten durchweg als wertvoll eingeschätzt werden. Weiterhin stellen die Nützlichkeit von Enterprise Wikis für die tägliche Arbeit sowie das Bestreben, Kollegen bzw. das eigene Team zu unterstützen wichtige Quellen der Motivation dar. Bezüglich der intrinsischen Prozessmotivation bei Enterprise Wikis, d.h. Spaß an der Benutzung, konnten stark divergierende Meinungen festgestellt werden. Hingegen ist Lob bzw. Reputation nur für einen kleinen Teil der Befragten motivierend, im Enterprise Wiki beizutragen.

Gathering Knowledge from Social Knowledge Management Environments: Validation of an Anticipatory Standard

Von René Peinl, Lars Hetmank, Markus Bick, Stefan Thalmann, Paul Kruse, Jan M. Pawlowski, Ronald Meier, Isabella Seeber (Link zu Vortragstermin und Paper)

Abstract: Knowledge management is more and more happening in social environments, supported by social software. This directly changes the way knowledge workers interact and the way information and communication technology is used. Recent studies, striving to provide a more appropriate support for knowledge work, face challenges when eliciting knowledge from user activities and maintaining its situatedness in context. Corresponding solutions in such social environments are not interoperable due to a lack of appropriate standards. To bridge this gap, we propose and validate a first specification of an anticipatory standard in this field. We illustrate its application and utility analyzing three scenarios. As main result we analyze the lessons learned and provide insights into further research and development of our approach. By that we reach out to stimulate discussion and raise support for this initiative towards establishing standards in the domain of knowledge management.

Qualitative Comparative Analysis in Information Systems and Wirtschaftsinformatik

Von Roy Wendler, Helena Bukvova, Sandra Leupold (Link zu Vortragstermin und Paper)

Abstract: The application of scientific methods is an essential element when conducting research. They ensure reproducible results and improve the overall quality of the research projects. The aim of this paper is to introduce a method called Qualitative Comparative Analysis, which is currently nearly unrecognized within our discipline. Being neither a pure quantitative nor qualitative method, it yields potential benefits arising from both research streams. It accommodates answering research questions that simultaneously demand a deep understanding of complex relationships and also require the analysis of more than just a few single cases. The paper gives an introduction to this method and demonstrates its usefulness on the basis of two recently carried out research projects. In the end, the Qualitative Comparative Analysis proves to be a valuable addition to the canon of research methods and enriches the applied character of our discipline by contributing to the improvement of both rigor and relevance.

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